CSIF denuncia l'excessiva burocràcia als centres educatius i exigeix mesures urgents al Departament d'Educació
- Prensa y Comunicación
19 de de març de 2025

CSIF adverteix que l’increment de la burocràcia genera frustració entre el personal docent i perjudica el sistema educatiu
Barcelona, 19 de març de 2025 – La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) ha elaborat un informe basat en una enquesta realitzada al personal docent de Catalunya, que revela una creixent preocupació per la càrrega burocràtica als centres educatius. L'informe destaca que aquesta burocràcia, considerada innecessària i onerosa per molts docents, està afectant negativament la qualitat de l'ensenyament i l'atenció a l’alumnat.
Principals conclusions de l’informe
Sota el lema “Més Educació! Menys burocràcia!”, CSIF ha recollit la percepció del professorat:
- Percepció de la burocràcia: El 98,6% dels enquestats consideren excessiva la càrrega burocràtica i el 61,4% en qüestiona la utilitat.
- Recursos tècnics: El 61,4% creu que el Departament d'Educació no proporciona els mitjans adequats per gestionar la burocràcia.
- Avaluació per competències: El 94,3% percep que s’ha tornat més burocràtica que pedagògica.
- Temps dedicat a tasques burocràtiques: El 41,4% del professorat dedica entre 5 i 7 hores setmanals exclusivament a aquestes tasques.
- Impacte en l’ensenyament: El 85,7% opina que la burocràcia afecta negativament l’atenció directa a l’alumnat.
- Necessitat de personal administratiu: El 97,1% considera urgent la contractació de més personal d’administració.
- Priorització de tasques: El 65,7% creu que la burocràcia ha superat l’acció educativa com a funció principal dels docents.
- Simplificació de tasques burocràtiques: El 94,3% defensa que algunes tasques podrien simplificar-se o eliminar-se.
Reclamacions al Departament d'Educació
Davant d’aquesta situació, CSIF ha enviat un escrit a la Conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya en què exposa la necessitat urgent de reduir aquesta càrrega burocràtica. Entre les demandes més destacades s’inclouen:
- Simplificació i digitalització dels tràmits administratius, eliminant duplicitats innecessàries.
- Eliminació de procediments sense valor real per a la tasca docent.
- Revisió normativa per garantir que els docents es puguin centrar en l’ensenyament.
- Creació d’un grup de treball amb representants del professorat i del Departament d’Educació per analitzar i reduir la càrrega burocràtica.
- Estabilització de la normativa educativa mitjançant un pacte d’Estat.
- Increment de les plantilles de Personal d’Administració i Serveis (PAS) i cobertura de baixes.
- Reducció progressiva de les ràtios a les aules.
- Disminució dels controls excessius sobre el professorat, evitant la generació innecessària de paperassa.
- Eliminació de l'obsessió administrativa per l’estadística.
CSIF adverteix que l’increment de la burocràcia als centres educatius genera frustració entre el personal docent i perjudica el sistema educatiu en el seu conjunt. Per això, insta el Departament d’Educació a adoptar mesures urgents per garantir que els docents puguin exercir la seva tasca amb la màxima qualitat i eficàcia, prioritzant l’ensenyament sobre la gestió administrativa.
(S’adjunta informe i escrit dirigit a la consellera d’Educació de la Generalitat de Catalunya.)