CSIF segueix exigint que es depurin responsabilitats per l'assassinat de Núria al CP de Mas d'Enric

28 de de maig de 2024

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat majoritari als Serveis Penitenciaris catalans, segueix exigint responsabilitats per l'assassinat de Núria al Centre Penitenciari de Mas d'Enric (Tarragona). Asseguren que l'assassinat de Núria va ser degut a una sèrie de negligències i tractes de favor cap al seu assassí, Iulian Odriste. "Va ser el resultat d'una sèrie d'errors i de negligències que no es poden ignorar: inacció i favoritisme, manipulació de procediments, incompliment de normatives, manca de supervisió i manca de responsabilitat institucional".

“Odriste, amb un historial de mala conducta recent, rebuig als programes de rehabilitació (no va acceptar ni un sol Programa Individual de Tractament en tot el temps a la presó) i sense pagar la responsabilitat civil de l'assassinat de la seva víctima anterior va ser assignat com encarregat de cuina, un lloc de confiança i ben remunerat”.

“Després d'agredir un altre intern a finals de l'octubre passat, Odriste només va passar unes hores al mòdul de sancionats. Es va beneficiar d'un tracte de favor evident per part de la direcció i el cap de cuina, ja que se li va permetre tornar al seu lloc de treball gairebé immediatament. El seu risc de violència mai no va ser reavaluat adequadament després d'incidents crítics”, asseguren des de CSIF.

Segons el sindicat, els equips de tractament havien manifestat el seu desacord amb què interns com Odriste ocupessin llocs de confiança. Tot i això, la subdirectora de Tractament i altres membres de la Junta de Tractament no van actuar en conseqüència. “La Junta de Tractament va prendre decisions sense consultar l'equip corresponent, que són els que el tracten diàriament i el coneixen directament, i es va permetre que Odriste mantingués el seu lloc de treball sense els informes necessaris ni patir-ne les conseqüències pels seus actes violents. No es van complir les normatives que exigeixen l’extinció de la relació laboral per mala conducta i indisciplina greu”.

CSIF també responsabilitza el Centre d'Iniciatives per a la Reinserció (CIRE), empresa pública, dependent del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, que promou la reinserció sociolaboral de les persones privades de llibertat, des de l'àmbit social i empresarial, per mitjà de la formació professional i el treball productiu. Per al sindicat, "el CIRE prioritza el seu rendiment econòmic per sobre de la finalitat per a la qual va ser creat, la reinserció, i es permet malcriar interns de la mateixa manera que ho va fer amb l'assassí de Núria".

CSIF exigeix el cessament de la subdirectora de Tractament del centre i dels altres responsables d'Iulian Odriste

En resum, l'assassinat de Núria López va ser facilitat per la manca d'aplicació de les normatives penitenciàries, la permissivitat davant de conductes violentes i la mala gestió dels responsables del centre penitenciari. Tot i les irregularitats i el tràgic resultat, la resposta institucional ha estat insuficient i CSIF sosté que, per aquesta cadena d'errors, cal assumir responsabilitats. “Els cessaments no es poden limitar a l'exdirector de Mas d'Enric, que ha estat utilitzat com una mena de tallafocs. L'assumpció de responsabilitats també ha de recaure sobre la resta de responsables del centre: la subdirectora de tractament i la resta dels comandaments que van voler perdonar Odriste, condemnant així a la Núria. Per dignitat, responsabilitat professional i política, no poden romandre al capdavant d'un centre on ha passat el fet més greu mai esdevingut en la història penitenciària”.