Cap a un Estatut Docent: Una necessitat urgent per a la carrera del professorat a Catalunya

  • Puesto de Trabajo y Categoría Profesional

10 de marzo de 2025

Necessitat d'un Estatut Docent

La necessitat d’un Estatut Docent que reguli la carrera professional del professorat a Catalunya és una reivindicació històrica que encara no s’ha materialitzat. Aquesta manca de regulació afecta directament mecanismes essencials de promoció interna, com l’accés al Cos de Catedràtics, la implementació dels graus docents i la creació de la categoria de sènior del Cos de Mestres.

Accés al Cos de Catedràtics

Segons dades del Departament d’Educació, l’última convocatòria per a l’accés al Cos de Catedràtics d’ensenyament secundari a Catalunya es va realitzar el 2009-2010. Des de llavors, no s’han obert noves convocatòries, fet que ha impedit la promoció de milers de docents amb experiència i mèrits. Aquesta situació ha provocat un estancament en la carrera professional del professorat i ha limitat el reconeixement de docents amb trajectòries consolidades.

L’article 120 de la LEC estableix que l’accés al Cos de Catedràtics s’ha de garantir mitjançant un sistema de concurs basat en la valoració de mèrits com l’actualització científica i didàctica, la participació en projectes educatius, l’exercici de la funció docent amb avaluació positiva i l’exercici de la funció directiva, entre altres factors​. No obstant això, l’absència de noves convocatòries vulnera aquest principi i limita les oportunitats de promoció.

Implementació dels Graus Docents

Els graus docents, regulats per l’article 131 de la LEC, estan concebuts per permetre una progressió professional basada en l’avaluació periòdica del desenvolupament de la funció pública docent i el reconeixement dels mèrits professionals. Segons la normativa, els docents poden adquirir progressivament un dels set graus personals docents cada cinc anys, els quals porten associats complements retributius​.

No obstant això, la implementació d’aquest model de carrera docent està sent lenta i desigual. En lloc d’un desplegament clar i estructurat, el professorat es troba amb un sistema poc definit que no garanteix incentius clars per a la millora contínua ni reconeix de manera efectiva l’esforç formatiu dels docents.

Creació de la Categoria de Sènior del Cos de Mestres

Una altra demanda pendent és la creació de la categoria de sènior dins el Cos de Mestres. L’article 132 de la LEC estableix que, dins aquest cos, es pot assolir la categoria superior de sènior per aquells docents que hagin obtingut quatre graus personals docents. L’accés a aquesta categoria s’ha de fer mitjançant un procés selectiu que valori els mèrits docents, l’experiència professional i els coneixements de l’especialitat​.

Tot i que la llei preveu aquesta figura, encara no s’ha desenvolupat una mesura concreta que permeti consolidar-la dins el sistema educatiu. La seva implementació contribuiria a fidelitzar el professorat més experimentat i garantir la seva continuïtat en els centres educatius, millorant així la qualitat del sistema educatiu.

Situació actual del professorat

L’absència de mecanismes de promoció interna i d’un Estatut Docent clar ha contribuït a una situació de precarietat laboral. Segons dades recents, el 54% del professorat dels centres públics de Catalunya participa en el concurs de trasllats, molts d’ells sense un destí definitiu. Aquesta inestabilitat afecta la qualitat educativa i la continuïtat dels projectes pedagògics als centres.

L’article 134 de la LEC subratlla la importància de garantir condicions laborals dignes per al professorat i millorar la seva estabilitat professional mitjançant mesures de prevenció de riscos laborals i promoció del benestar docent​. No obstant això, la situació actual de molts docents dista d’aquests objectius.

Reivindicacions

  • Convocatòries regulars de Càtedres: Establir convocatòries periòdiques per a l’accés al Cos de Catedràtics, en compliment de l’article 120 de la LEC, garantint la promoció dels docents amb experiència i mèrits​.

  • Desplegament efectiu dels Graus Docents: Implementar els graus docents previstos a l’article 131 de la LEC, oferint al professorat un camí clar de progressió professional i reconeixement de la seva formació i experiència​.

  • Creació de la Categoria de Sènior del Cos de Mestres: Desenvolupar aquesta figura segons l’article 132 de la LEC, per reconèixer i aprofitar l’experiència del professorat amb més trajectòria​.

  • Aprovació de l’Estatut Docent: Regular la carrera professional del professorat conforme als principis establerts a la LEC, establint criteris objectius per a la promoció i garantint unes condicions laborals dignes.

Exigim a l'Administració que abordi aquestes qüestions amb urgència per garantir un sistema educatiu de qualitat i un professorat amb perspectives de creixement professional.


 

COMPARTIR